Meta 7.02: Centaur Warrunner lepszą wersją Slardara?

Posted by: bandit 2 years, 10 months ago

Centaur Warrunner utrzymuje dość wysoki winrate od co najmniej sześciu miesięcy, gdy jeszcze w październikowej aktualizacji 6.88f bohater ten wygrywał ponad 55% pojedynków. Po wprowadzeniu talentów i kilku niewielkich buffach dla Warrunnera (zwanego także Bradwardenem) statystyka ta utrzymuje się na poziomie 57% w niemal każdej grupie MMR. Warto dodać, że wraz ze wzrostem poziomu rankingowego, gwałtownie wzrasta także ilość gier, w jakich widuje się Centaura. To oznacza, że trend ten jest dostrzegany głównie u najbardziej doświadczonych graczy, czego dowodem mogą być aktualnie trwające kwalifikacje do Majora w Kijowie.

W tychże Warrunner jest niezwykle popularnym offlanerem i aktualnie najpopularniejszym bohaterem całych zawodów. Swoimi statystykami zdążył przegonić Slardara, o którym pisałem jeszcze niedawno w ramach "Wielkiej trójki Starladdera". Drużyny podczas turnieju w Szanghaju szczególnie upodobały sobie postać Slithereen Guarda, jednak jego ogólny winrate pozostawiał wiele do życzenia, co może oznaczać, że zawodnicy pro-sceny po prostu znaleźli kilka dobrych sposobów na radzenie sobie z tym bohaterem. Slardar nadal jest ekstremalnie popularny podczas regionalnych kwalifikacji do Kijowa, jednak jego miejsce w drużynie coraz częściej zajmuje Centaur, na którego stawia się już w pierwszej fazie picków-banów. Tytułowy heros (jak do tej pory) pojawił się w ponad stu trzydziestu spotkaniach, z czego prawie 55% z nich zakończyło się triumfem Warrunnera.



Co czyni tego bohatera tak pożądanym?

Centaur Warrunner
jest doskonałym inicjatorem, mogącym wywrzeć ogromną presję na przeciwniku przebywając na linii. W dużym stopniu odpowiada za dyktowanie tempa gry, a także zapewnia drużynie szereg czynników zdolnych utrzymać całą piątkę przy życiu. W początkowej fazie gry Centaur bardzo skutecznie może wymieniać się obrażeniami z supportami oponenta dzięki sporej, początkowej ilości zdrowia, dużej ilości regeneracji życia zabieranej ze sobą na ścieżkę w postaci przedmiotów oraz umiejętności Return zwracającej część obrażeń zadanych Warrunnerowi do atakującego (dotyczy wież). Skupienie na sobie uwagi trzech bohaterów (dwóch supportów + carry) kupuje sporo miejsca pozostałym sojusznikom, a Centaurowi w wielu wypadkach i tak umożliwia pozyskiwanie przynajmniej doświadczenia ze ścieżki, która dla wielu innych herosów byłaby jedynie pewną śmiercią. Mając na linii kogoś do pomocy warto zamienić dodawanie punktów w Return na maksowanie Hoof Stompa oraz Double Edge'a zapewniających solidną ilość magicznych obrażeń już na bardzo wczesnym etapie gry. Warto pamiętać, że Centaur może zredukować przyjmowane punkty obrażeń z drugiej umiejętności zwiększając swoją odporność na zaklęcia. Dlatego między innymi tak często widuje się Hood of Defiance (szybko zamieniany w Pipe of Insight) kupowany nierzadko jeszcze przed Blink Daggerem.
[parsehtml]<div class="adsense_text"> <script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script> <!– Reklama post otwarty - strona #1 –> <ins class="adsbygoogle" style="display:inline-block;width:728px;height:90px" data-ad-client="ca-pub-4710913850653268" data-ad-slot="2183206034"></ins> <script>(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); </script></div>[/parsehtml]Częstą alternatywą od magicznej ochrony będzie Vanguard oraz Crimson Guard nabywany, gdy przeciwnik skupia się na zadawaniu dużej ilość fizycznych obrażeń, a także na szybkim niszczeniu kolejnych sojuszniczych budynków. W dalszej fazie rozgrywki gracze z najwyższych przedziałów MMR (w meczach turniejowych i rankingowych) zawsze stawiają na Aghanim's Scepter gwarantujący niewielki przyrost statystyk oraz dodatkowe efekty do umiejętności Stampede. Te efekty to: czterosekundowe, globalne zredukowanie obrażeń o 60% u wszystkich sojuszników (nawet tych chronionych przez odporność na zaklęcia), a także możliwość swobodnego poruszania się przez wszystkie różnice terenu dla całej drużyny z czasem oczekiwania wynoszącym jedynie 60 sekund na trzecim poziomie umiejętności. Dalsze przedmioty są raczej ściśle zależne od gry. Najchętniej kupowane są: Blade Mail, Lotus Orb, Shiva's Guard oraz Heart of Tarrasque zapewniający dodatkowe bonusy związane z umiejętnością Return (zamiana siły na dodatkowe obrażenia 30% / 45% / 60% / 75%).



Jeśli chodzi o talenty, to liczby nie do końca odpowiadają prawdzie. Pierwszy wybór na 10 poziomie jest zdominowany przez pubowych graczy stawiających na dodatkowe obrażenia, których Centaur nie zawsze potrzebuje. Zwiększenie wartości regeneracji many może nadrabiać bardzo niską, bazową wartość inteligencji oraz jej niewielki przyrost. Zazwyczaj talent ten mógłby bardziej pasować do roamującego Warrunnera granego jako typowy support czwórka, jednak gracze offlane'a, tacy jak: NIP.Trixi, Faceless.Iceiceice, Secret.Khezzu czy IG.XXS stawiali na dodatkową regenerację many podczas swoich meczów kwalifikacyjnych do Majora w Kjiowie. Wybór talentu na 15 poziomie jest niemal analogiczny do tego pomiędzy Vanguardem, a Hood of Defiance i nie ma w tym przypadku jedynej słusznej ścieżki. Warto połączyć ochronę przed fizycznymi obrażeniami dawanymi przez przedmioty z talentem gwarantującym 10% rezystancję zaklęć i odwrotnie (HoD + 10% Evasion). W dalszej kolejności postawienie na dodatkowe +15 siły wydaje się być dla Centaura dosyć naturalne. Jako trudny do zabicia inicjator ma mieć dużą ilość życia (pozyskiwanego z siły) oraz pancerza, a także ochrony magicznej. Wzmocnienie zaklęć warto wybrać, gdy kontrolując Warrunnera jest się doskonale pewnym zwycięstwa, a talent ten nie wnosi już wiele do rozgrywki. Na ostatnim poziomie herosa doskonałym wyborem będzie dodanie aury do umiejętności Return. Aura ta działa w promieniu 900 jednostek od Centaura, dlatego też warto trzymać się blisko tej postaci w celu zwrotu części przyjmowanych obrażeń. Dodatkowa sekunda stuna w małym AoE jest ciekawym wyborem, jednak ten talent mógłby z powodzeniem zastąpić rzadziej wybieraną opcję dwudziestego poziomu. Na poziomie 25 talent ten jest zwyczajnie zbyt słaby.

Którzy bohaterowie mogą pokusić się o skontrowanie Centaur Warrunnera?

Underlord – jego Pit of Malice pozwala zatrzymać nawet całą drużynę przeciwną w jednym miejscu na kilka sekund, co niemal całkowicie wyklucza dobrą inicjację. Pitlord wrócił do łask graczy podczas trwających kwalifikacji do Kijowa między innymi dzięki temu. Dźwięk umiejętności Stampede Centaura jest globalny, co oznacza, że przeciwnicy zawsze usłyszą go zaraz po wycastowaniu umiejętności. Underlord ma przez to dość czasu by uratować drużynę odpalając Dark Rift przenoszący sojuszników do innego miejsca na mapie.

Rubick – w dość prosty sposób może ukraść ultimate Centaura i użyć go przeciwko oponentom, czym mocno kontruje inicjację przeciwnika. Jego pasywna ochrona ogranicza magiczne obrażenia zadawane przez Warrunnera o 22% w promieniu 900 jednostek. Czar Telekinesis (cast time 0.1s) pozwala na wyłapanie Centaura zanim ten zdąży użyć umiejętności Hoof Stomp (cast time 0.5s) na sojusznikach.

Warlock – dzięki skillom Upheaval oraz Chaotic Offering dysponuje doskonałą kontrinicjacją do Stampeda utrzymując wrogów w jednym miejscu po zakończeniu ultimate'a Centaura. Fatal Bonds z kolei pozwala w prosty sposób zwiększyć obrażenia całej drużyny zadawane przeciwnikowi bez konieczności narażenia się na dodatkowe rany związane z Returnem.

Ember Spirit – może dzięki Fire Remnantom w prosty sposób uniknąć wszelkiego rodzaju ganków, a także kontynuować pogoń za przeciwnikiem uciekającym z pomocą Stampeda. Umiejętność Double Edge Centaura to mocny, magiczny nuke, który jednak nie przejdzie przez Flame Gurarda na czwartym poziomie umiejętności. Skill Slight of Fist pozwala Emberowi zadać fizyczne obrażenia nawet piątce bohaterów przeciwnika bez narażenia się na działanie Returna bezpośrednio, czy też pod postacią aury.